in cooperation with Christoph Srb: Karlos Kasteneda / Das öffentliche Zusammenbauen diverser Möbelbausätze (IKEA) unter dem Einfluss von bewußtseinserweiternden Substanzen. (Pilze, Psylocibin.) // Karlos Kasteneda / The public Assembling of various Furniture-Kits (IKEA) under the influence of a consciousness-expanding substance. (psychoactive mushrooms (psylocibin)).
Performance 2012, Institut für Grenzbereiche der Wissenschaften, Universität Wien. PERFORMANCE 2012 Peter Fritzenwallner + Christoph Srb IKEA steht für die totale ökonomisch und logistisch durchstrukturierte Vernunft. Kein noch so kleiner Vorgang, die Architektur der Einrichtungshäuser, und die darin zu beschreitenden Wege und Blickachsn, die „corporate identity“, das Logo, und schließlich auch die Adressierung des Konsumentens, bleibt dem Zufall überlassen. Der Kunde wird in der zweiten Person Singular adressiert. „Du planst eine neue Küche? Es geht ums Individuum, totale Individualität, es geht um dich, du bist einzigartig, du bist kreativ, jeder Mensch ist ein Künstler, verwirkliche dich selbst! Auch Olafur Eliassons Wahlspruch „yor ist das Subjekt in seinem individuellen Konstruktivismus der Welt gegenüber. Dieser konstruierte, somatisierend gepredigte Individualismus erfüllt uns mit einem Gefühl des Unbehagens. Wie soll man alldem nur begegnen? „ Wir haben Möbelbausätze bei IKEA gekauft, und werden diese nun für DICH zusammenbauen“(Finger zeigt dabei auf das Publikum ). „Auch DU kannst diese
/// PERFORMANCE 2012 THE PUBLIC ASSEMBLING OF VARIOUS FURNITURE-KITS (IKEA) UNDER THE INFLUENCE OF A CONSCIOUSNESS-EXPANDING SUBSTANCE. (PSY- IKEA is representing the total economic and logistic structured ratio. Every process and procedure, the architecture of the stores, the paths you have to take as a customer, the corporate identity is subjected to a big masterplan. But more important, the company is offering every-day- life-objects and gadgets for a lot of people almost all around the world and provides a major role in creating and constructing of the customers personal subjectivity, their construction of identity. In the late-capitalistic world of today, corporate – identities like IKEA or Apple adopted the role as an institution which allows people to create their identity. Institutions of identification like the church, the Nation or the Museum got replaced by such companies. They‘re constructing feelings of very subjective personal Identity through very rational and alienating poilicies in their processes of ressource management, production and distribution. First, for 20-30 min. we read to the audience out of Carlos Castaneda-books, construction-books for carpenters. Then I m showing some body exercises and Then we start to assemble a furniture- kit which lasts for about an hour. People from the audience can join us, given that they also take the substance. Then starts the assembling of the next kit, and so on….. |